Roman Keycard BlackwoodDenne konvensjonen brukes til å spørre etter ess, forskjellen fra vanlig blackwood er at vi nå bruker 5 ess(5 nøkkelkort, kaller dem ess herifra) og ikke 4 ess. Trumf kongen blir det femte esset. Så fordelen er altså at vi finner ut av 5 ess og ikke bare 4, en annen fordel konvensjonen har, er at den også finner ut om man har trumfdame, eventuelt om man har mange nok i fargen til å “fremvise” trumfdame. Det finnes dog to varianter av rkcb, den ene er 0314 og den andre er 1430, forskjellen på disse er svaret 5♣ og 5♦. Kongespørsmålene blir også annerledes etter at man innfører rkcb, den store forskjellen er at når man melder 5NT, så lover man som regel alle essene, og man svarer konger nedenifra, man begynner med å melde av den lavest rangerte kongen utenom trumfkongen. Her går det på logikk, konsekvensen av å melde feil er stor. 4NT(rkcb0314) spør etter ess, man svarer som følger:
Hvis man bruker rkcb1430 istedenfor, så er det kun disse svarene som er forskjellige:
Hvilken man velger er litt hipp som happ. Dette er dog en sannhet med modifikasjoner. Noen velger å bruke 1430 i de fleste tilfeller, de bruker kun 0314 når ♣ er bestemt som trumf. Grunnen for å gjøre slike grep er for å beholde rom til å få spurt etter trumfdame. Nå som vi vet svarene på 4NT, kan det jo være av en viss interesse og se hva vi kan gjøre videre. EKS: ♣ er trumf, din makker spør etter ess, for å vise alle forskjellige svar, så er du heretter kalt “Svarer”, og din makker er heretter kalt “Åpner”.
Dette var altså for å illustrere hvordan man melder selv etter en del forskjellige svar, man kan ganske enkelt forstå logikken. Noe som gjør at en del av svarene vil gi seg selv. Forsvar mot innmeldinger Her er det mange løsninger, noen er basert på science fiction, mens andre er logiske bygd opp, jeg skal prøve å illustrere de logiske for dere. Først må vi skille mellom innmelding som er en melding av en farge, og innmelding som er en dobling, for det er nemlig forskjellig forsvar mot de forskjellige typene. Mot innmelding av farge brukes DOPI som forsvar, mens mot dobling så brukes ROPI. Nå ligger det i begge navnene hvordan dette skal tolkes, men man må også skille mellom hvor innmeldingen kommer, kommer innmeldingen før svarer eller før åpner(ref definisjonen tidligere)? “Åpner” melder 4NT(rkcb), det kommer inn en dobling fra Høyre motspiller(RHO). Du skal nå svare antall nøkkelkort, her vil du nå bruke ROPI konvensjonen:
“Åpner” melder 4NT (rkcb), “Svarer” melder 5♣ (0 eller 3), det kommer innmelding 5♦, hva vil neste melding fra åpner vise nå, og hvordan vil dette påvirke videre meldingsforløp? Det kan jo også komme innmeldinger etter at man har svart på essene, da må man også gjøre avtaler for hva som er spørsmål etter dama, og hva som er spørsmål etter konger, samt hva som er spørsmål om tredjekontroller for å melde storeslem. DOPI blir brukt når innmeldingen er en melding, svarene vil se slik ut, 1 farge er definert til første ledige farge over innmeldingen, er den første ledige fargen over innmeldingen egen farge, så må man gå forbi den fargen, hvis dette ser logiskt ut.
Kort fortalt om DOPI og ROPI: DOPI = Dobling 0 Ess Pass 1 Ess ROPI= Redobling 0 Ess Pass 1 Ess
|